In het verleden heb ik de nodige foto’s van de achterklep scharnieren met de bijbehorende torsiestangen gemaakt. Dit om ze later weer goed “en vooral veilig” in elkaar te kunnen zetten. Veel van deze foto’s zijn weer terug te vinden in de artikelen over de restauratie van de twee dak achterhoeken.
Op dit moment is de reparatie van beide achterhoeken voltooid en sta ik op het punt de dakplaat pas te gaan maken. Dit leek me een goed moment om de volgorde van monteren vast te stellen. Als je niet weet hoe het moet dan kan het zo maar zijn dat de hulp van een gespecialiseerd bedrijf moet worden ingeroepen om de klus te klaren. Met een beetje voorbereiding is dat niet nodig.
Allereerst de torsiestangen. Deze zijn het spiegelbeeld van elkaar en kunnen er maar op een manier in. Bij de demontage had ik ze al gemerkt. Dat is nu erg makkelijk.
Het eindstukje met het Rechthoekje komt Rechts en het rondje links. Deze zijn na montage niet meer te zien. Ze zitten dan in de beugel van het dakframe.
Ik kan niet goed inschatten of er in de loop de jaren verschillende versies zijn gemaakt. Daarom is dit mijn werkvolgorde en moet iedereen voor zichzelf bepalen of dit ook voor een andere bus werkt.
Het is zeker handig om met twee personen te werken.
Aller eerst de beschrijving voor het rechter scharnier.
Om te beginnen de torsiestang in de sleuf van het linker dakframe leggen en daarna de pen in het daarvoor bestemde gat steken. De torsiestang zover mogelijk naar rechts trekken. Dat gat is normaal niet goed te zien omdat er een dakplaat overheen zit.
Aan de rechterkant is dit de stand van de torsiestang. Het uiteinde is naar boven gebogen.
Nu kun je het knikdeel van het scharnier over de torsiestang schuiven. Dit is dan de begin positie.
Het knikdeel over het uiteinde van de torsiestang schuiven.
Zo, dit was het makkelijke deel.
Om de torsiestang te kunnen draaien heb je echt een hulpje in de vorm van een speciaal stukje gereedschap nodig. De tekening hiervoor heb ik op thesamba.com gevonden. Het heet officieel Torsion Bar Tensioning Tool met het nummer VW 907.
Een oude schroevendraaier is hiervoor nieuw leven in geblazen. De knik en het haakje is met de hulpstukjes en een brander gemaakt. Een gewoon stukje staal is niet sterk genoeg. Het haakje is ook geen overbodige luxe. Een gewone schroevendraaier kan er, tijdens het spannen, zomaar uitschieten.
Het torsiestang spanningsgereedschap door de overgebleven opening steken en achter de stang haken.
Dan is het nu de tijd voor techniek en kracht.
Het lange gedeelte van de torsiestang in de opening van het dakframe “haken / draaien”.
Het spanningsgereedschap kan er nu niet uit. Gewoon maar laten zitten. Komt goed.
Met de bijbehorende pen kan nu het scharnier gedeelte op de plek worden gezet. Er is weinig ruimte maar het knikdeel kan wel iets naar de zijkant worden geschoven.
Het makkelijkst kan er nu iemand in de bus gaan zitten en aan het spanningsgereedschap trekken. Dat is een stuk makkelijker dan duwen. Een tweede persoon kan dan met de overgebleven pen de verbinding van knikdeel en scharnierdeel maken.
Er staat nu héél véél spanning op de stang. Daar wil je echt niet met de vingers tussen komen.
Het spangereedschap kan er nu weer gemakkelijk uitgehaald worden.
De linkerkant gaat natuurlijk op de zelfde manier. Als je het rechter scharnierdeel naar beneden klapt is er meer ruimte om de stang op de plek te schuiven.