De vloerplaat in de cabine was slecht. Er waren, dat was geen verrassing meer, meerdere platen over elkaar gelast. Ook ging bijna alles waaraan de vloer was bevestigd eruit. Kortom, deze vloer was niet meer te redden en moest worden vervangen.
Het is een beetje vreemd maar er zijn geen foto’s van het uitslijpen van de cabinevloer gemaakt. In de 3,66 Gb aan fotomateriaal kan ik nog wel ongeveer herleiden wanneer hij eruit is geslepen. Maar meer is er niet. Op dit moment is de plek, waar de vloer moet worden geplaatst schoon. Er zat in het midden nog een stukje plaat. Dat had ik laten zitten om de houder voor de schakelpook en handrem op de plek te houden.
De vloerplaat is inmiddels pas gemaakt en voorzien van de nodige gaten om te kunnen proplassen. De laklaag bij de gaatjes is weggehaald. Hij kan erin.
Op dit moment is alles klaar. De vloer kan worden ingelast. Op de plek van de schakelpook heb ik hem vast gezet met twee bouten. Daarmee is de ruimte tussen de twee delen mooi dicht gedrukt.
Ik had een aantal hulpstukjes gemaakt om raampjes in elkaar te lijmen. Het komt hier ook goed van pas. Bij beide openingen kunnen de platen op elkaar worden gedrukt.
Langzaam vanuit het midden, alles goed aandrukken en naar buiten werken. Op deze manier ontstaan er ook geen bulten in de plaat.
De cabinevloer is afgelast.
Nog even glad maken.
Nadat de lasnaden strak zijn gemaakt is deze klus ook officieel helemaal klaar.
Na een tijdje zag ik een filmpje op YouTube waarin te zien was dat aan de voorkant de vloerplaat ook werd vast gelast. Na wat speurwerk heb ik besloten dat dit ook hier moet gebeuren. Dan rijst de vraag hoe doe ik dat. De neus zit er al weer op en kan er van die kant niet meer bij.
Eerst moest de ruimte tussen de schopplaat en de vloerplaat een beetje kleiner worden. Door flink met een kunststof hamer te kloppen is de rand wel een beetje opgerekt maar het was niet genoeg.
Ik heb besloten om in de rand sleufjes te maken. Door de sleufjes kun je dan de rand van de vloerplaat vast aan de schopplaat lassen.
Om te voorkomen dat het freesje wegschiet is er een malletje gemaakt. Het kan achter de vloerplaat worden geklemd.
Na een aantal keren het malletje te hebben verschoven heb ik gewoon zonder geprobeerd. Dat ging wonderwel goed.
Door de sleufjes kon de rand beter worden vervormd en sluit daarom veel beter aan.
De proplassen zijn door de sleuven heen op de schopplaat vast gelast.
Het was me het klusje wel, dat strak slijpen van de lassen maar het is gelukt.
Je moet je soms in een onmogelijke houding manoeuvreren om er bij te kunnen.
Aan de binnenkant van de schopplaat kun je puntjes voelen van de lasplekken. Een teken dat er is doorgelast en dat het goed vast zit.
Weer netjes in de primer. Dit kan er weer jaren tegen.
De rand afkitten kan wel als en meerdere kitklussen zijn en moet dus nog maar even wachten.