Van het plaatwerk heb ik de linker achterhoek als eerste vervangen. Het was daardoor ook het moeilijkste omdat je nog niet goed wist hoe te beginnen.
Even een linker achterhoek opgehaald. Niet even bij de bakker op de hoek maar je moet er gewoon 230 km voor rijden. Deze was maar 20 cm hoog. Groter hadden ze niet. Alles beter dan niets moet je maar denken. Een rechter achterhoek hadden ze niet meer. Maandag direct met VW Split parts bellen of zij nog een rechter achterhoek hebben liggen.
Nu kan ik tenminste verder met deze klus.
Voordat ik iets afbreek maar eerst een mal gemaakt van de ronding die de achterhoek aan de te lassen kant heeft. Deze mal heb ik op de bus gepast maar er zit op die plek een heel andere ronding. Maar even afwachten. Misschien heb ik nog niet door waar het verschil zit.
Wat nu wel opvalt is dat ik een reparatiedeel van 20 cm hoog heb gekocht maar dat deze in werkelijkheid maar 16,5 cm is. Even een tegenvaller. Volgens de leverancier zit er wel vaker een verschil in hoogte. Wel komt het net boven de accu plaat uit. En dat was de bedoeling.
Eerst maar even proberen of ik ergens een rechte lijn weg kan toveren. Dit heb ik geprobeerd aan de hand van de onderkant aan de zijkanten van de bus. Na veel geklooi met enkele oude vloerbalken aan de onderkant liep alles nogal scheef.
De onderkant van beide wielbakken lopen mooi recht. Dit heb ik doorgetrokken en loopt ook mooi recht over in de motorruimte. Snel een draadje spannen en aftekenen.
De hele achterhoek heb ik ontdaan van alle plamuurlagen die er in het verleden zijn opgezet. Na een uurtje slijpen was het eraf. Weer een paar stappen achteruit en toen bleek dat de garage een beetje stoffig was geworden. Direct maar een bouwstofzuiger gekocht om dit vieze stof weg te werken. Na een uurtje schoonmaken was het weer een beetje toonbaar.
Er zitten nogal wat lagen plamuur op. Volgens mij is de bus na de originele lak nog twee keer over gespoten. Op de grote ronding heb ik wel 4 á 5 mm lak en plamuur weg geslepen. Ik heb vaak van de achterkant langs de bus gekeken en vond dat het achterste gedeelte, zowel links als rechts, groter was en daardoor een beetje uitstak.
Dat is nu nagenoeg weg.
Nadat de achterkant van de chassisbalk is vervangen kon de linker achterhoek eruit worden gesneden. De achterhoek is er voor gehouden en even met een stiftje erlangs om af te tekenen. Wel heb ik een paar cm naar beneden afgeslepen om later precies op maat te kunnen werken. Het materiaal is dan weg en je hebt meer ruimte om te werken.
et plaatwerk boven in de hoek is ook aan deze kant een stuk verder uitgeslepen. Anders kan ik niet bij de bovenkant van de stijl komen. De linker-stijl naast de achterklep had ik al samen met de rechter-stijl gemaakt. Aan de rechterkant van de stijl moet de sponning tot boven doorlopen. Daarom moet de lasnaad verspringen.
De stijl is natuurlijk weer met behulp van de motorklep op de juiste plaats gelast. Eerst maar een hechtje. Toen dat goed bleek nog maar één. De hele lasnaad is met allemaal hechtlasjes gemaakt.
Boven de linker achterhoek moest aan de kant van de motorklep een extra hoekje in de plaat worden gezet. Omdat ik nog twee oude stukjes had liggen van de rechterkant heb ik deze er maar in gelast. Hiermee kon het gat mooi worden opgevuld. De lasnaden zijn mooi op elkaar pasgemaakt.
Ook de gaten voor het proplassen heb ik erin geponst.
Om de hoek verder om te kloppen heb ik van stukjes brandhout maar eerst twee malletjes gemaakt. Deze passen precies binnen in de achterhoek in de ronding. Tussen de mal en de plaat 4 mm ruimte gelaten. Dat betekent een 3 mm kortere bocht omdat de plaatdikte er natuurlijk nog bij komt. Nadat de rand was omgeklopt pasten de twee rondingen precies op elkaar. De hoek die aansluit op de wielbak met behulp van de tweede mal omgeklopt. Hierna is de achterhoek vast gelast.